Als vormgevers zijn wij flink gebrand op originaliteit en authenticiteit. Ook wij laten ons toch soms inspireren, logisch. Maar veelal is dat overbodig door het sterk ontwikkelde rechterdeel van het brein. En het blijft inspireren, niet kopiëren en tweeken. Geen plagiaat. Hoe zit dat met het creatieve brein achter de makers van de logo’s van bijvoorbeeld Beats, AirBnB, Flipboard maar ook Bluetooth?

Via een artikel op Inverse kwamen we bij de tweet van Stefano Tirloni. Deze deed duidelijk wat stof opwaaien en wij hebben ook even met verbazing gelezen, gekeken en gegoogeld. Inverse verwijst naar een boek uit 1989 genaamd Trademarks & Symbols of the World: The Alphabet in Design (Trademarks and Symbols of the World). Op Amazon te koop voor een luttele $1,201.00. Een flinke investering, wij hadden dat goedkoper gekund. Hoewel, deze bedrijven verdienen miljoenen aan merk betrokkenheid en vertrouwdheid … Kosten baten plaatje?

Google is onze vriend en zo vonden wij een boek uit 1973 (zelfde auteur) Alphabetical Designs (Trade Marks and Symbols). Het complete setje aan alfabetische beeldmerken en indexering aan namen. Sommige in opdracht van zoals wij dat lazen (Mitsubishi, Volkwagen enz). Maar de potentiele boefjes zaten er ook bij. Dit boek is overigens aanzienlijk goedkoper ($199.12) te verkrijgen via Amazon …

Bron: Inverse